Lääkärit saavat voimaa työn imusta, mutta pelkäävät työuupumusta

Lääkäreitä kuormittavat erityisesti toimimattomat tietojärjestelmät ja kiire. Toisaalta lääkärit tuntevat keskimääräistä useammin työn imua, ilmenee tuoreesta tutkimuksesta.

Lääkäriliitto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sekä Työterveyslaitos toteuttivat tutkimuksen lääkärien työolosuhteista, -kuormituksesta ja -hyvinvoinnista. Tutkimukseen vastasi yli 4000 lääkäriä. Osa vastanneista on ollut mukana jo edellisissä tutkimuksissa vuosina 2006 ja 2010.

Joka viides lääkäri (21 %) kokee vakavan työuupumuksen selväksi vaaraksi itselleen. Lisäksi lähes puolet lääkäreistä (46 %) kertoo ajattelevansa vakavaa työuupumusta silloin tällöin. Tässä suhteessa ei ole tapahtunut muutosta parempaan.

Reilu kolmannes lääkäreistä (35 %) tunsi olevansa hyvin usein tai usein ylikuormittunut tai ylityöllistetty. Lääkäreitä kuormittavat eniten samat asiat kuin aikaisemminkin: toimimattomat tietojärjestelmät ja kiireen kokemukset.

Työkuormituksen ja työssä uupumisen kääntöpuolena kartoitettiin ensimmäistä kertaa myös työn imun kokemusta. Työn imulla tarkoitetaan työssä koettua myönteistä tunne- ja motivaatiotilaa, jota luonnehtivat tarmokkuus, omistautuminen ja uppoutuminen työhön. Työn imua kokeva on energinen, innostunut ja ylpeä työstään, ja nauttii siitä. Joka neljäs lääkäri kokee työn imua päivittäin ja lisäksi 44 % kokee työn imua säännöllisesti muutaman kerran viikossa. Lääkärien kokema työn imu on hieman korkeammalla tasolla kuin palkansaajakunnassa keskimäärin (Jari Hakanen: Onnellinen työssä? teoksessa Lotta Uusitalo-Malmivaara (toim.) Positiivisen psykologian voima).

Työkuormitusta ja vakavan työuupumisen uhkaa koetaan enemmän julkisella (erityisesti perusterveydenhuollossa) kuin yksityisellä sektorilla. Vastaavasti työn imua koetaan enemmän yksityisillä lääkäriasemilla työskentelevien keskuudessa.

Lääkäreistä 53 % oli ollut sairauslomalla viimeisten 12 kuukauden aikana. Heillä oli keskimäärin yhdeksän sairauslomapäivää vuoden aikana. Yksityislääkärit ovat sairauslomalla keskimääräistä harvemmin (40 %). Naiset (57 %) olivat sairauslomalla miehiä (47 %) useammin. Sairauslomalla olleiden osuus on aikaisempaa korkeampi (vuonna 1997: naiset 44 %, miehet 31 %). 64 % lääkäreistä ilmoitti olleensa sairaana työssä edellisen vuoden aikana. Osuus oli suunnilleen samalla tasolla kuin 10 vuotta aikaisemmin.

– Saadut tulokset ovat tärkeä työkalu lääkärien kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kehittämisessä. Tuoretta tietoa hyödynnetään laajasti Lääkäriliiton juuri alkaneena hyvinvoinnin teemavuonna, toteaa tutkimuspäällikkö Jukka Vänskä.

Lääkärien työolot ja terveys 2015 -tutkimus julkistetaan Lääkäripäivillä 13. tammikuuta. Tulokset ovat Lääkäriliiton verkkosivuilla osoitteessa http://www.laakariliitto.fi/tutkimus/tyo-olot-hyvinvointi/

Lisätietoa:

tutkimuspäällikkö Jukka Vänskä, puh. 050 331 7973, jukka.vanska@laakariliitto.fi
varatoiminnanjohtaja Hannu Halila, puh. 0500 459 955, hannu.halila@laakariliitto.fi