Lääkärimäärä kasvaa eläköitymisaallosta huolimatta

Työikäisten lääkärien kokonaismäärä kasvaa noin 2000 lääkärillä vuoteen 2030. Lääkäriliiton uuden työvoimaennusteen mukaan eläköitymisaalto pysäyttää kasvun vain hetkellisesti.

Lääkärityövoiman määrä jatkaa kasvua suurten ikäluokkien eläkkeelle siirtymisestä huolimatta. Lääkäriliiton työvoimaennusteen mukaan työikäisten lääkärien kokonaismäärä kasvaa noin 2000:lla vuoteen 2030. Eläköitymisaallon huippu pysäyttää lääkärien lukumäärän kasvun hetkellisesti vuonna 2018, mutta kasvu jatkuu taas seuraavana vuonna. Työikäisten lääkärien määrä ylittää 22 000:n rajan vuonna 2029.

Lääketieteen aloituspaikkojen määrä on tänä vuonna 687 ja kasvaa vuoteen 2016 mennessä 750:een. Edellisen viidentoista vuoden aikana keskimäärin 93 % opintonsa aloittaneista valmistuu lääkäriksi. Opintonsa keskeyttäneitä on huomattavan vähän muihin yliopistotutkintoihin verrattuna.

Suomeen tulee vuosittain noin 60 lääkäriä enemmän kuin siirtyy täältä ulkomaille. Ennusteessa muuttoliikkeen oletetaan jatkuvan viime vuosien tasolla.

Tänä vuonna eläkeikään tulee 400 lääkäriä. Eläkehuippu, 600 lääkäriä vuodessa, saavutetaan vuonna 2018. Joka toinen lääkäri jatkaa työskentelyä vielä eläkkeelle jäämisen jälkeenkin. 65 – 69-vuotiaiden lääkärien työskentely jatkuu tavallisimmin osa-aikaisesti kahtena päivänä viikossa. Tämä lisää työpanosta vuositasolla keskimäärin 580 henkilötyövuotta.

Lääkäriliitto seuraa lääkärimäärän kehitystä työvoimaennusteella, joka arvioi työikäisten lääkärien määrää ja työpanosta vuositasolla vuoteen 2030 saakka. Ennusteessa huomioidaan useita tekijöitä. Työvoimaan tulee lisää lääkäreitä peruskoulutuksesta ja maahanmuuton kautta. Työvoimaa taas vähentävät lääkärien siirtyminen eläkkeelle, työikäisten lääkärien kuolleisuus ja maastamuutto.

Ennustetyön tavoitteena on tuottaa tietoa lääkärimäärän kehittymisestä ja riittävyydestä palvelujärjestelmän tarpeisiin. Ennusteen avulla voidaan myös arvioida peruskoulutuksen ja erikoislääkärikoulutuksen riittävyyttä.

Lääkäriliiton työvoimaennuste tarkentaa jatkossa työpanoksen kehitysnäkymiä eri erikoisaloilla. Näillä tiedoilla on tarvetta erityisesti nyt, kun erikoislääkärikoulutuksen hallintovastuu siirtyy opetus- ja kulttuuriministeriöstä sosiaali- ja terveysministeriöön.

Lisätietoja:

tutkija Piitu Parmanne, puh. 050 511 3774, piitu.parmanne@laakariliitto.fi