Lääkäriliiton laatupalkinto kolmelle hankkeelle

Lääkäriliiton vuoden 2014 laatupalkinnot luovutettiin Lääkäriliitossa järjestetyssä tilaisuudessa 2. joulukuuta. Palkintosumma 12 000 euroa jaettiin kolmen hankkeen kesken.

Laatupalkinnon saivat Tampereen yliopistollinen sairaala, Seinäjoen keskussairaala ja HYKS Psykiatrian Työkyvyntutkimuspoliklinikka toteuttamistaan hankkeista. Palkittuja ei asetettu paremmuusjärjestykseen ja palkintosumma oli kullekin 4 000 euroa. Valinnoissa painotettiin uutta näkökulmaa potilaan hyödyksi, vaikuttavuutta ja hyödynnettävyyttä muuallakin.

Tampereen yliopistolliselle sairaalalle laatupalkinto luovutettiin tunnustuksena potilashotellimallin luomisesta synnyttäneen perheen hoidossa. Ratkaisuna sairaalan lapsivuodeosastojen ruuhkaisuuteen päätettiin osa synnyttäneistä perheistä siirtää synnytyksen jälkeen toipumaan sairaalan kampusalueella olevaan potilashotelliin. Siten haluttiin parantaa synnyttävien perheiden palvelua, lisätä isän tai läheisen läsnäoloa ja tukea tärkeäksi tiedetyn varhaisen vuorovaikutuksen kehittymistä mahdollistamalla perheen yhdessäolo synnytyksen jälkeen. Potilashotellin käyttö on nyt kiinteä osa TAYS:n synnytystoimintaa ja kokemukset siitä ovat olleet varsin myönteisiä.

Seinäjoen keskussairaalan ihotautien ja allergologian sekä tietohallinnon toimintayksiköt saivat palkinnon allergiayksikön auditoidusta laatujärjestelmästä, systemaattisesta potilasohjausmallista ja sähköisestä allergiaohjelmasta. Niiden ansiosta jonotusajat ovat lyhentyneet, allergiatestauksen laatu on entistä tasaisempaa ja potilasohjaus on systemaattisempaa. Potilaita on voitu motivoida pitkäaikaiseen omahoitoon ja hoidon tulokset ovat parantuneet. Virheet kokonaisuudessaan ovat vähentyneet ja potilasturvallisuus on lisääntynyt.

HYKS Psykiatrian Työkyvyntutkimuspoliklinikka (TTPKL) palkittiin psykiatrisen työkyvynarvioinnin laatu ja vaikuttavuus -toiminnan kehittämishankkeesta. Toimintaansa muokkaamalla TTPKL on kyennyt nopeuttamaan työkyvynarviointeja. Arviot on kohdennettu aiempaa tehokkaammin tiedottamisen, kouluttamisen ja konsultoimisen kautta sekä yhteistyössä lähettävien tahojen kanssa. Laadukkaan ja oikea-aikaisen psykiatrisen työkyvynarvioinnin keinoin voidaan säästää kustannuksia, koska työhönpaluu lisääntyy, hoito kohdentuu oikein, toipuminen etenee, eläkehylkäyskierre katkeaa ja ylimääräiset lääkärikäynnit karsiutuvat.

Laatupalkinto myönnetään vuosittain lääkäriryhmälle, lääkärin johtamalle moniammatilliselle ryhmälle tai yksittäiselle lääkärille kannustuksena tuloksekkaasta toiminnan kehittämisestä. Palkinnosta päättää Lääkäriliiton professiojaos Lääkäriliiton laatuneuvoston esityksestä. Laatuneuvostossa ovat edustettuina Lääkäriliiton lisäksi Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, Finska Läkaresällskapet ja Lääkäripalveluyritysten yhdistys.

Lisätietoja:

- Synnyttäneen perheen hoito potilashotellissa: ylilääkäri Eija Tomás, puh. 040 5266382

- Allergiayksikön laatujärjestelmän kehittäminen: ylilääkäri Mirja Tuomiranta, puh. 050 355 1847

- Psykiatrisen työkyvynarvioinnin laatu ja vaikuttavuus: vs. osastonylilääkäri Katinka Tuisku, puh. 050 427 0354

- Lääkäriliiton laatuneuvoston puheenjohtaja LL Hanna Rautiainen, puh. 040 566 468