Eläkeratkaisu sortaa naisia ja korkeasti koulutettuja

Työnantajien ja kahden työntekijäkeskusjärjestön neuvottelema eläkeratkaisu on epäedullinen ratkaisu naisvaltaisille aloille ja korkeasti koulutetuille työntekijöille. Ratkaisu ei kannusta jatkamaan työuria pidempään, mikä oli eläkeuudistuksen keskeinen tarkoitus. Akavan hallitus mukaan luettuna Lääkäriliitto päätyi hylkäämään eläkeratkaisun.

Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve sanoo ymmärtävänsä eläkeratkaisun taustat ja sen, että eläkeiän nosto on välttämätöntä. Lääkäriliitto onkin muiden akavalaisten järjestöjen tapaan suhtautunut rakentavasti uuteen eläkeratkaisuun, jonka avulla voidaan saavuttaa kansantaloudellinen vakaus.

Kritiikki tehtyä ratkaisua vastaan kohdistuu siihen, että kaikkia tulonsaajia pitäisi kohdella tasa-arvoisesti ja että koulutusta pitäisi arvostaa. Myös koulutetuille tärkeä karttuma jätettiin pois ratkaisusta, vaikka se olisi ollut neuvoteltavissa.

- Suomi on valinnut menestyksen strategiakseen korkean koulutuksen. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että eläkekertymä pienenee henkilöllä, joka siirtyy työelämään myöhemmin. Tämä on myös sukupuolikysymys, kun naiset ovat työelämästä pois miehiä enemmän perhesyistä.

- Korotettu karttuma on keskeinen asia koulutetuille. Lähellä eläkeikää oleva korotettu karttuma kannustaa myös jatkamaan työelämässä pidempään. Tässä uudistuksessa nykyisestä 1,9 prosentin karttumasta on luovuttu. Siksi me emme voi hyväksyä tätä ratkaisua, huomauttaa Heikki Pälve ja jatkaa, että oikeat kannusteet vievät varmimmin haluttuun lopputulokseen.

Lisätietoja: varatoiminnanjohtaja Hannu Halila, puh. 0500 459 955 tai neuvottelujohtaja Laura Lindholm, puh. 050 357 4225